Tuesday, February 16

PANDUAN MENURUNKAN PARAS KOLESTROL

Hye semua!

Ramai diantara kita yang seolah-olah lupa diri termasuk ler rose sekali..hehehe..dengan mengambil secara berlebihan hidangan yang mengandungi kadar kolestrol yang tinggi. Lantaran itu, bagi menurunkan paras kolestrol dalam darah kita, rose nak share dengan korang semua makanan yang boleh dijadikan sebagai pilihan untuk mengurangkan kadar kolestrol.

~ Ikan dan Omega-3

Kita disarankan memakan ikan sekurang-kurangnya dua kali seminggu. Antara ikan yang kaya dengan omega-3 ialah ikan tuna, tuna albacore, sardin, mackerel dan herring. Sajian yang sesuai ialah melalui kaedah bakar, panggang atau stim.

Asid lemak omega-3 dikatakan mampu meurunkan paras kolestrol dalam badan. Ia mampu membantu jantung menurunkan tekanan darah dan mengurangkan risiko pembekuan darah. Minyak ikan sesuai untuk pesakit jantung kerana ia dikatakan berkait secara signifikan terhadap penurunan risiko kematian mengejut.
~ Minyak Zaitun

Campuran antioksidan yang terdapat dalam minyak zaitun berperanan menekan paras kolestrol tanpa mengganggu kadar kolestrol baik (HDL). Bagi menjaga kesihatan jantung, badan FDA (Food and Drug Administration) juga menyarankan agar kita mengambil sekitar 23 gram minyak zaitun pada setiap hari.

Pilih minyak zaitun yang tulen kerana minyak ini diyakini mengandungi lebih banyak antioksidan yang menyihatkan kerana ia tidak melalui proses pengolahan dan penambahan zat kimia.

Sebagai contoh, tambahkan minyak zaitun bersama sayuran atau boleh disapukan sedikit pada daging sebagai pengganti mentega.

~ Badam dan Walnut

Kajian menunjukkan bdam dan walnut mampu membantu menurunkan paras kolestrol dalam darah. Ini kerana kacang ini mengandungi asid lemak tak tepu yang tinggi sekali gus membantu menjadikan pembuluh darah tetap sihat dan elastik.

Secara umumnya, kekacang mengandungi kalori yang tinggi. Dengan segenggam kacang yang tidak melebihi 57 gram sudah cukup memberi kebaikan untuk kita. Tetapi harus diingat, jangan mengambilnya secara berlebihan bersama makanan lain. Ia mungkin akan mengakibatkan kemukakan atau meningkatkan risiko serangan jantung.

~ Gandum dan Oat

Oat kaya dengan soluble fibre (serat larut) yang membantu menurunkan kolestrol tidak baik (LDL) dalam tubuh anda. Serat ini diyakini mampu menurunkan penyerapan kolestrol dalam proses pencernaan. 10 gram lebih serat larut yang diambil setiap hari sudah cukup untuk menurunkan kadar LDL.

Satu setengah cawan oat mengandungi enam gram serat. Jika diambil bersama buah-buahan seperti pisang, empat gram serat telah ditambah. Serat larut ini juga boleh ditemui didalam kacang buncis, barli, epal, prun dan pear.

Makanan ini hanyalah saranan dalam membantu anda mengawal paras kolestrol dalam darah. Namun, ia tidak bermakna kita boleh mengambil daging dan lemak secara berlebihan. Kawal pemakanan secara bijak dan lakukan senaman secara teratur.

petikan dari : Nurul Huda Zulkifli

2 comments:

  1. tq. kebetulan minggu ni aida makan ikan lebih 2 kali :)

    ReplyDelete
  2. sha rasa sha terlebih kolestrol laa skg..huhuhu...senam pun malas..isshh..

    ReplyDelete

" Semua penulis akan mati. Hanya karyanya yang akan terus abadi. Maka tulislah sesuatu yang akan dapat membahagiakan dirimu di Akhirat nanti "
- Saidina Ali bin Abi Talib -
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

♥ LABEL ♥

3D Bathroom Floor Designs (1) Al-Fatihah (6) Baby Che Ta dan Zain (1) Baggy Shirt Murah (1) Banjir (1) Barang terpakai (4) Berhati2 Ketika Membeli Produk Minuman Atau Kesihatan (1) Bunga Kristal Pink (1) Contest Blog (2) Coretan Dari Felixia Yap (1) Cuti2 Malaysia (1) Deco Bilik Tidur Idaman (2) Deco Ruang Tamu Dan Dapur (1) Eco Park (1) Femininie Wash Harum Manja (1) FILM REVIEW (1) Film Review - Transformers : Age Of Extinction (1) From Taiping (2) Giveaway (14) Hadiah Dari Sponsor (1) Hadiah Follower 100 (1) Hadiah Menang Giveaway By Mamaniza.com (1) Happy Birthday (1) Happy Birthday Rosniwati (1) Happy New Year 2015 (1) Hardy Pastels Shawl - Koleksi Handmade Shawl (1) Hiasan 3D (1) Hot Spring Lubuk Timah Simpang Pulai (1) Ilmu Dan Pengetahuan (53) Info Kesihatan (14) Ipoh Perak (1) Jalan2 Bersama Family (11) Jamu Susuk Manja (1) Kenduri Kahwin (3) Kenyataan Akhbar Yg Dikeluarkan Oleh KKM (1) Kisah Makan (5) Koleksi Clara Blouse Batch (1) Koleksi Jubah (3) Koleksi Seri Hana (1) Koleksi Shawl Irdina (1) Koleksi Tudung (1) Kursus Pemjagaan Kesihatan (1) Laut Hindi (1) Majlis JasaMu Dikenang & Anugerah Perkhidmatan Cemerlang (1) Majlis Pertunangan Sepupuku (1) Menang Segmen (1) Minuman Kesihatan (2) MrCendol (1) Mutiara Kata (2) MyHRMIS Cuti (1) Pelbagai Fungsi Kerongsang (1) Pengumuman Penangguhan Sesi Persekolahan Akibat Banjir (1) Peringatan Bersama (37) Pesawat ADAM AIR Terhempas (1) Petua Kesihatan (19) Petua Stres (1) Petua Tradisional (1) PRAY FOR MH370 (3) Pray For Palestine (1) Produk Kecantikan (5) Produk Kesihatan (7) Resepi Air Lemon Teh (1) Resepi Biskut (2) Resepi Goreng (3) Resepi Kek (18) Resepi Masakan (21) Resepi Sihat (1) Review Jom Shopping (1) Review Makan (1) Review Produk Jamu Jelita (1) Review Produk Minuman (2) Salam Aidiladha (2) Salam Aidilfitri (1) Salam Jumaat (12) Salam Maal Hijrah (2) Salam Maulidur Rasul (2) Salam Penghulu Segala Hari (1) Segmen (3) Segmen - Saya Mahu Kad Raya Dayang deno (1) Segmen Bloglist (6) Segmen Bloglist Misya (2) Segmen Blogwalking (2) Segmen Duit Raya (1) Segmen Jom Raya 2015 By Sweet Rose (1) Segmen Saya Nak Design Header Blog/Facebook Raya (1) Segmen Tamat (1) Segmen U Follow I Follow (1) Sekolah DiTutup Esok Akibat Jerebu Teruk (1) Selamat Hari Ibu (1) Selamat Hari Malaysia (1) Selamat Hari Merdeka (3) Selamat Pagi (6) Senarai Pemenang (1) Serangan Asma Datang Lagi (1) Sultan Azlan Shah Mangkat (1) Sweet Dreams (1) Taman Botani (1) Terima Kasih Allah (1) The Liebster Award (1) Tip Ceriakan Hidup (2) Tips Berguna (1) Tips Keluarga Bahagia (2) Tips Kesihatan (16) Tips Persahabatan (1) Travelog (1) Ucapan (9) UlangTahun Kelahiran Sultan Perak (1) Vector Potret (1) Video Klip (1)

Blog Sweet Rose Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah